כשעוסקים באפקטים ופדלים המונח True Bypass עולה לנושא השיחה בדרך כלל, ניתן לחשוב על פדאל מהסוג הזה כעל פדאל בעל חוט ישיר המחבר את הכניסה ליציאה של הפדאל. כשהפדאל במצב בייפאס (כבוי), אות הגיטרה מועבר ישירות למגבר מבלי לעבור דרך המעגלים הפנימיים או להשפיע על הטון, מה שמונע הפרעות כמו עומס יתר או עיבוד מיותר של הצליל.
הדרך הפשוטה לבדוק אם הפדאל הוא True Bypass היא לנתק את אספקת החשמל ולראות אם האות עובר דרך הפדאל כשהאפקט כבוי. יש לוודא שהמתג מכוון למצב כבוי או בייפאס.
הקונספט פשוט: פדאלים עם True Bypass מחברים את הכלי ישירות למגבר, עוקפים את מעגלי האפקטים ושומרים על הטון המקורי של הכלי. זה מוביל לשיפור בתחושת הנגינה. עם זאת, עולה השאלה: אם True Bypass עדיף, מדוע לא כל הפדאלים משתמשים בו? התשובה מורכבת ולעיתים מדובר בפשרה. למעשה, פדאלים רבים אינם True Bypass כי במצבים מסוימים, פדאלים אלו יכולים לגרום לבעיות משלהם, כמו רעשים בזמן החלפת מצב, במיוחד כשמשתמשים בעוצמות גבוהות או טון מדוסטרש.
בפדאלים כמו קורוס, דיליי או ריוורב, לא משתמשים בTrue Bypass אלא בבאפר, הבאפר במעגל משמש כקדם מגבר ומאפשר לאות להגיע לשבב האפקט שמפעיל את הפדאל. באפרים משמשים במקומות רבים בעולם האודיו כדי להניע אותות בצורה נכונה. לדוגמה, בקדם מגבר בגיטרה אקוסטית או בבאס אקטיבי, יש באפר פנימי. באפרים משפרים את היכולת להניע כבלים ארוכים ומפחיתים רעש, אך עלולים גם לשנות את הטון המקורי של הגיטרה, ולכן איכות הבאפר חשובה מאוד. פדאלים עם באפר אינם True Bypass.
באפרים מציעים כמה יתרונות: הם מאפשרים חיבור כבלים ארוכים עם פחות רעש, מחברים טיונר עם פחות הפרעות, ומונעים בעיות עומס כאשר מחברים מספר פדאלים. אם כך, האם הבאפרים מושלמים? לא בהכרח. הבעיה העיקרית היא שהאות שלך כבר לא מחובר ישירות למגבר. האות עובר דרך הבאפר, מה שהופך אותו לפעיל ומשנה את טון הגיטרה שלך. לכן, האיכות של הבאפר היא קריטית ויכולה להשפיע מאוד על הצליל הסופי.
אז מה הפתרון? הפתרון תלוי בבחירות שלך. אם אתה חובב טון ורוצה את הביצועים של True Bypass כדי לחוות צליל ישיר מהמגבר, ודא שכל הפדאלים שלך הם True Bypass. עם זאת, תצטרך להתמודד עם רעשי החלפה מסוימים. במקרים מסוימים, כמו עם טיונר או אפקטים כמו קורוס וריוורב, הם עלולים להיות באפרים, מה שישפיע על הטון ויגרום לשינויים במעבר האות.
אפשרות טובה תהיה לחבר בורר לולאות אפקטים כמו ה-BigShot EFX ללוח הפדאלים שלך. המכשיר הפשוט הזה מאפשר לך לחבר מספר פדאלים בשתי לולאות נפרדות ולהכניס אותם לשרשרת האות של הגיטרה רק כשצריך אותם. כך תוכל להשתמש בפדאלים שמפחיתים מהטון שלך או במכשירים וינטג' רועשים רק בעת הצורך, ולאחר מכן להוציא אותם לגמרי מהמעגל כדי למנוע תופעות לוואי שליליות.
מה בנוגע לכבלים ארוכים, רעשים ושימוש ביותר ממגבר אחד?
במצבים שבהם משתמשים בכבלים ארוכים או במספר מגברים, הבאפרים נכנסים לפעולה. ללא באפר, כל פדאל נוסף או כבל עלולים להכניס יותר רעש למערכת, כיוון שפיקאפים של גיטרה הם בעלי התנגדות גבוהה ורגישים לרעשים חיצוניים כמו שנאים, מסכים, וכבלים חשמליים. כאשר מאריכים את הכבל מעבר ל-6 מטר, הטון משתנה בגלל קיבוליות הכבל, וככל שמפצלים את האות לשניים או שלושה כדי להפעיל מגברים או טיונרים נוספים, איכות הטון עשויה להיפגע.
הפתרון היחיד להתגבר על הבעיות הללו הוא להוסיף באפר. אך רגע, באפרים נשמעים רע, לא? למעשה, זה תלוי באיכות הבאפר, ושוב, מדובר בבחירות שצריך לעשות. באפרים איכותיים יכולים לשפר את הסאונד, למנוע רעשים ולשמור על הטון המקורי, בעוד באפרים באיכות נמוכה יכולים לשנות את הסאונד בצורה לא רצויה. הבחירה באיזה באפר להשתמש חשובה להשגת תוצאות טובות בלי לפגוע בטון של הגיטרה.
רוב יצרני הפדאלים משתמשים בשבבי IC (מעגלים משולבים) כדי לבאפר את האותות שלהם. שבבים מסוג class-B הם יעילים מאוד, שקטים, קומפקטיים, ומתאימים לשימוש בפדאלים המופעלים באמצעות סוללות 9V, כיוון שהם צורכים מעט אנרגיה. שבבים אלו גם זולים מאוד, מה שמפחית את עלויות הייצור. בנוסף, הם קלים לשימוש ומגיעים עם מדריכי יישום מצוינים, כך שכל מי שיש לו ידע בסיסי באלקטרוניקה יכול לשלב אותם במוצרים בקלות.
ישנה בעיה אחת... הם נשמעים רע. מדוע? ובכן, גיטרות אינן כמו מקורות אותות מבואפרים כמו אייפד; הן כלים מוזיקליים, חיים ונושמים. כאשר מחברים שבב זול בין הפיקאפ למגבר, האינטראקציה עם המעגל משתנה והגיטרה מאבדת את האופי שלה. כדי שבאפר יעבוד טוב, יש להתייחס לגיטרה כאילו היא מחוברת למגבר הטוב בעולם. מוצרים כמו ה-Switchbone משתמשים במעגל class A ייחודי שתוכנן במיוחד עבור גיטרות, מה שמאפשר להן לשמור על הטון והתחושה המקוריים שלהן.
שבבי באפר מסוג Class-B מחלקים את האות לשני חצאים, כאשר החלק החיובי והחלק השלילי מוגברים בנפרד ולאחר מכן מחוברים מחדש ביציאה. הדבר מוביל ליעילות גבוהה יותר ורעש מופחת, אך החיסרון הוא בהכנסת עיוותי "אפס מעבר" (Zero-Cross Distortion), הנוצרים כאשר שני החצאים מתחברים מחדש. עיוותים אלו גורמים לעיוות פאזה ועיוות אינטרמודולציה, אשר תורמים במידה משמעותית לפגיעה באיכות הצליל.
לסיכום
בפדאלים לגיטרות יש שני מושגים חשובים: True Bypass ו-Buffers. פדאל עם True Bypass מחבר את האות ישירות מהמגבר לגיטרה כאשר הפדאל כבוי, ובכך שומר על הטון המקורי. אך True Bypass יכול להכניס רעשי מיתוג ולהוביל לירידה באיכות הצליל עם שימוש בכבלים ארוכים או פדאלים מרובים. לעומת זאת, באפרים מייצבים את האות ומונעים רעשים, אך הם עלולים לשנות את הטון המקורי. בחירה בין השניים תלויה בסדר העדיפויות בין שמירת הטון או ניהול רעשים ואותות.