אקוסטיקה לאולפן - המדריך המלא!

אקוסטיקה לאולפן - המדריך המלא! - EcoFiber - אקופייבר

אקוסטיקה באולפן יכולה להיות תחום מסובך, שדורש הבנה במתמטיקה ופיזיקה. אנחנו כאן כדי לפשט את התהליך, כך שתוכלו להתמקד במוזיקה שלכם ולא באקוסטיקה של החדר. למי שכבר יוצר ומקליט, אך לא השקיע הרבה באקוסטיקה של החדר – יש דרך לשפר את הצליל ולהפיק יותר מהמיקרופונים והציוד. במאמר זה נסביר איך בדיוק לעשות זאת.

סידור נכון של החדר למטרות מיקס

במאמר זה נתמקד בהקמה של חדר הפקה/מיקס או אולפן ביתי משולב. לפני שנצלול לפרטים על פאנלים אקוסטיים, מלכודות בס ופתרונות נוספים לטיפול אקוסטי, נתחיל בתכנון סידור החדר. במרבית המקרים, אם אתם מאזינים רבות דרך המוניטורים (בהנחה שכך), מומלץ להציב את הרמקולים כך שיפנו לאורך החדר. ישנם יוצאים מהכלל לכך, במיוחד אם לחדר יש ממדים דומים לאורך ולרוחב או אם קיימים מכשולים משמעותיים במקומות החשובים לטיפול אקוסטי, כמו דלתות וחלונות.

אנו מעדיפים סידור זה משום שהוא מאפשר לגלי הקול לנוע מרחק רב יותר מהרמקולים עד שהם פוגעים בקיר האחורי של החדר ומוחזרים לעבר עמדת ההאזנה. ללא מלכודות בס מתאימות, הדבר עלול לגרום לשיאים ונפילות משמעותיים בחדר, במיוחד בתחום התדרים הנמוכים (מידע נוסף על כך יופיע בהמשך, בסעיף המוקדש למלכודות בס).

ניתן לרכוש באתר את מיטב הפאנלים האקוסטיים!

מיקום נכון של רמקולים ועמדת האזנה

לעיתים קרובות שואלים אותנו האם כדאי למקם את הרמקולים לפני או אחרי התקנת הפאנלים האקוסטיים. השאלה הזו מזכירה את הדילמה "מה בא קודם, הביצה או התרנגולת?" למעשה, עדיף לשלב בין השניים. כן, זה קצת יותר עבודה, אבל התוצאה תהיה לא רק חדר שנשמע טוב יותר אלא גם פחות חורים בקירות במהלך התקנת הפאנלים.

הנה מדריך שלב-אחר-שלב למיקום הרמקולים ומיקום עמדת ההאזנה שלך

 

  1. הנח את השולחן והכיסא כך שכשאתה יושב, ראשך (נקודת ההאזנה) יהיה במרחק של 38 אחוזים מאורך החדר מהקיר הקדמי. כדי למצוא את הנקודה הזו, מדוד את אורך החדר והכפל ב-0.38. הכי קל לעשות את החישוב הזה באינצ'ים.

  2. מצא את מרכז החדר בין הקירות הימני והשמאלי ומקם שם את השולחן והכיסא שלך. שמירה על סימטריה בין הקירות הצדדיים היא קריטית.

  3. מקם את המוניטורים שלך צמודים לקיר הקדמי. אנו ממליצים בחום להניח אותם על סטנדים לרמקולים.

  4. הטוויטרים של המוניטורים צריכים להיות בגובה האוזניים כשאתה יושב. בחלק מהרמקולים תלת-כיווניים, הדרייבר הבינוני משמש כציר האקוסטי, לכן בדוק את המדריך של הרמקולים שלך.

  5. הטה כל מוניטור ב-30° לכיוון נקודת ההאזנה.

  6. המרחק בין נקודת ההאזנה לבין הטוויטרים יקבע כמה רחוק זה מזה צריכים להיות המוניטורים (טוויטר לטוויטר). השתמש במרחק זה ליצירת משולש שווה-צלעות על ידי קרוב או הרחקת המוניטורים זה מזה.

איפה כדאי להתחיל בטיפול אקוסטי בסטודיו שלי?

 כדאי להתחיל בטיפול אקוסטי בחדר או בסטודיו שלך על ידי הבנת החדר כמערכת הכוללת פאנלים אקוסטיים, מלכודות בס, דיפיוזרים וטיפולים נוספים. כל מרכיב אקוסטי הוא חלק קטן בפאזל שיכול לחולל שינויים משמעותיים במרחב השמע בחדר, אך אין זה אומר שצריך לטפל בכל החדר בבת אחת.

התקנה הדרגתית של הטיפול האקוסטי היא גישה יעילה ביותר, שכן היא מאפשרת לך לטפל באזורים בעייתיים, לשלוט בזמן הדעיכה של הצליל, להימנע מעודף טיפול ולהתאים את הציוד לפי הצורך. גישה זו מסייעת למצוא את הטיפולים האקוסטיים המתאימים ביותר לחדר שלך וגם חוסכת בעלויות. זכור, אקוסטיקה היא אמנות לא פחות ממדע.

ניתן לרכוש באתר את מיטב הפאנלים האקוסטיים!

להלן סדר הפעולות המומלץ לטיפול אקוסטי בחדרי האזנה וסטודיואים ביתיים:

  1. טיפול בנקודות ההחזר הראשוניות - ההחזרות הראשוניות הן הצלילים שעוזבים את הרמקולים, משתקפים מקירות או גבולות קרובים, וחוזרים לנקודת ההאזנה. החזרות אלה מגיעות באיחור ביחס לצליל הישיר, מה שיוצר "פילטור מסרק" ופוגע בבהירות ובתמונה הסטריאופונית של הצליל. טיפול בנקודות אלה עם פאנלים אקוסטיים רחבים יאפשר שיפור באיכות ההאזנה.
  2. טיפול בקיר האחורי בסטודיו - חשוב במיוחד מאחר והרמקולים מכוונים ישירות אליו, מה שגורם לאנרגיה רבה לזרום לכיוונו. אם האנרגיה הזו לא תספג כמו שצריך, היא תשתקף בחזרה לנקודת ההאזנה ותיצור חוסר יציבות בתגובת התדרים הנמוכים. כאשר תדרים נמוכים חוזרים עם שינויים ועיוותים (SBIR), לא ניתן לתקן זאת באמצעות תוכנות אקולייזר או תיקון חדרים. בסטודיו מסחרי מותקנים לעיתים מלכודות בס (Bass Traps) בעומק של עד 6 רגל בקירות הצדדיים, בקיר האחורי ובתקרה כדי לספוג את כל הצלילים בתדרים הנמוכים. כמובן, לרובנו אין את השטח או התקציב להתקנה כזו, ולכן מומלץ להשתמש במלכודות בס עבות ככל האפשר בקיר האחורי.
  3. התקרה - אולי לא המקום הראשון שחושבים עליו כשמטפלים באקוסטיקה, אבל היא חשובה מאוד מכמה סיבות. קודם כל, היא לעיתים קרובות הקיר הקרוב ביותר לנקודת ההאזנה, במיוחד בחדרים עם תקרות בגובה 2.4 מטר (כמו ברוב הבתים), ולכן היא רק 1.2 מטר מעל הראש שלכם, קרובה יותר מהקירות הצדדיים, הקדמיים והאחוריים.תקרת חדר יכולה להחזיר צלילים מוקדמים חזרה לנקודת ההאזנה, מה שמקשה לשמוע פאנינג ותחושת עומק מצלילים עם ריוורב ודיליי ומעוות את תגובת התדרים. התקנת פאנל אקוסטי כתקרה צפה מעל הרמקולים ונקודת ההאזנה תסייע לפתור בעיות אלה. מכיוון שהחדר כולו מושפע מתהודות בתדרים נמוכים, מומלץ להתקין מלכודות בס או פאנלים רחבים בתקרה. בחדרים רבים עם תקרות בגובה 2.4–2.7 מטר, יש תהודה בעייתית באזור 120Hz-140Hz שגורמת לתחושת "בום" ומעיבה על אקוסטיקה של גיטרות, שירה ובס.
  4. טיפול בפינות - החדר חיוני כדי לשלוט בתדרים נמוכים שמצטברים שם ויוצרים תהודות חזקות. הפינות הן נקודות ריכוז של תדרים נמוכים בגלל הצטברות לחץ הקול ב-3dB בכל גבול, כאשר הפינות הדו-כיווניות מעלות את הלחץ ב-6dB והפינות התלת-כיווניות ב-9dB. ללא טיפול, האנרגיה הזו נעה בין הקירות ויוצרת קפיצות ודעיכות גדולות בתדרים, לעיתים מעל 30dB, מה שמקשה מאוד על מיקס מדויק. טיפול בפינות באמצעות מלכודות בס, ומלכודות ממברנה מכוונות יכול להפחית את השפעת התדרים הנמוכים ולמנוע מהם להשפיע על הסאונד בחדר.

  5. טיפול בקיר הקדמי של הסטודיו -  יכול לשפר משמעותית את איכות המוניטורינג. כשרמקולים מכוונים קדימה, רוב הצליל מופנה ישירות לנקודת ההאזנה, אך בתדרים נמוכים חלק מהצליל נפלט לאחור ולצדדים ופוגע בקיר הקדמי. הפגיעה בקיר יוצרת החזרים שחוזרים לנקודת ההאזנה, מה שגורם לתופעות כמו פאזות, חוסר בהירות והפחתה ברוחב ועומק הסאונד. בעזרת הצבת רמקולים צמודים לקיר הקדמי ושימוש בפאנלים אקוסטיים כמו Broadband או מלכודות בס, ניתן לצמצם את ההחזרים הלא רצויים (SBIR), ולשפר את הבהירות, עומק הסאונד ואיכות ההדמיה של המוניטורים.
  6. טיפול בחצי האחורי - של החדר (החזרים מאוחרים ושליטה בזמן הדעיכה) מסייע לשיפור הסביבה האקוסטית בסטודיו. אחרי טיפול במוקדי הבעיות המרכזיים כמו החזרים מוקדמים, החזרים כתוצאה מהצבת הרמקולים (SBIR), ומצבי חדר, עדיין נשארים אזורים פגיעים להדהוד חוזר וזמני דעיכה ארוכים, מה שמשפיע על הצלילות והגדרת הסאונד. המפתח הוא לא להגזים בטיפול בתדרי הביניים והגבוהים, שכן חדרים יבשים מדי (זמן דעיכה קצר מאוד, פחות מ-0.2 שניות) מתישים לעבודה ומקשים על שמיעת המרחב בסאונד. בעזרת איזון בין פאנלים אקוסטיים, מפזרים, רפלקטורים ודיפיוזרים ניתן לווסת את זמן הדעיכה ולמנוע הדהוד ממושך, כך שהחדר לא יישמע יבש מדי.

 ניתן לרכוש באתר את מיטב הפאנלים האקוסטיים!

הגעתם לסוף – כל הכבוד!
אם הגעתם עד לכאן, אנו מקווים שמצאתם את המדריך על אקוסטיקה בסטודיו ביתי מועיל ומעשיר. עכשיו יש לכם בסיס יציב לטפל בסטודיו שלכם או לשפר אותו. אם עדיין יש לכם שאלות לגבי הדרך הטובה ביותר לטפל בחדר שלכם, אל תהססו לפנות אלינו. נשמח לעזור לכם בכל דרך שנוכל. תודה על הקריאה!

חזרה לבלוג