איך להפטר מרעשים בציוד הנגינה וההקלטה שלך !

איך להפטר מרעשים בציוד הנגינה וההקלטה שלך ! - EcoFiber - אקופייבר

כשמחברים מספר פדאלים, מגברים וציוד הקלטה, רעשים עלולים להצטבר. שימוש בגייט להפחתת רעש יכול לפגוע בטון ולהגביל את הססטיין הטבעי. הנה כמה טיפים שיעזרו למזער רעשים בציוד הגיטרה וההקלטה:

  • הפחתת רעשים מהמקור
  • ניהול נכון של ספק הכוח
  • ביטול לולאות הארקה
  • שימוש בבאפרים והתאמת התנגדות
  • חיבור נכון ושיטתי של ציוד הגיטרה וההקלטה

 

מזעור הרעש במקור

גיטרות חשמליות מבוססות על טכנולוגיה פשוטה של יצירת זרם באמצעות תנועה של חוט בתוך שדה מגנטי, שהיא הבסיס לפיקאפ. האות החשמלי עובר במעגלים הפנימיים של הגיטרה דרך חוטים לא מוגנים. מכיוון שהגיטרה מוגדרת כמכשיר בעל התנגדות גבוהה, היא רגישה לרעשים חיצוניים, בעיקר ממקורות כמו שנאים וספקי כוח. משום כך, הגנה על האות מפני רעשים לפני שהוא עובר למגבר יכולה להיות מועילה במיוחד.

אפשר להוסיף שכבת מגן מנחושת או רדיד מתכתי בתוך חלל הפיקאפ והאלקטרוניקה של הגיטרה כדי להפחית רעש. נחושת עם דבק בצד אחד היא האופציה המומלצת. יש להדק היטב את המגן לעץ כדי למנוע קצר חשמלי. בגיטרות מסוג סטרט, מומלץ להוסיף מגן גם לפיקגארד. לאחר מכן, יש לחבר את כל שכבות המגן באמצעות הלחמה ליצירת מעטפת אחידה סביב האלקטרוניקה ולחבר להארקה בג'ק של הגיטרה.

שימוש בכבלי גיטרה קואקסיאליים באיכות גבוהה יכול גם לסייע בהפחתת רעש. כבלים איכותיים משלבים פלסטיק מוליך על המוליך ולאחריו מגן נחושת, שילוב המסייע בהפחתת רעש מיקרופוני הנוצר מתנועת הכבל או דריכה עליו.

ניהול מקור הכוח

רוב מערכות החשמל בעולם משתמשות בשלושה מוליכים: כוח, משותף והארקה. כאשר מחברים שני מגברים או אפקטים, לולאות הארקה עלולות לגרום לרעש ו"זמזום" במערכת הגיטרה. בעיות אלו נובעות מכמה גורמים, כולל הבדלי מתח DC בין המגברים או האפקטים, הפרעות הנעות דרך הארקת האודיו, מתחים מקריים המשבשים את המערכת, או בעיות בחיווט החשמלי.

אחת הדרכים היעילות לניהול מקור מתח נכון היא לחבר את כל המגברים והאפקטים שלך למקור חשמל משותף. פעולה זו מבטיחה שהציוד יקבל חשמל מאותו מעגל ובאותו פאזה. בבתים ישנים, שקעים שונים עלולים להיות מחווטים אחרת, מה שעלול לגרום לשילוב חוטים חמים עם הארקה דרך המגבר והגיטרה. איחוד כל ההארקות יחד מפחית סיכונים, ורעשים בלתי רצויים.

הסרת לולאות הארקה

בכל מערכת שמע קיימות שתי הארקות: הארקה בטיחותית והארקת האודיו. כאשר מחברים שני מכשירים יחד, מחברים בעצם את שתי ההארקות הללו, מה שעלול ליצור לולאת הארקה. מצב זה יכול להכניס "זמזום" של 50 או 60 הרץ למערכת הגיטרה, שעשוי לנוע בין רעש קל להפרעה משמעותית, בהתאם לציוד המחובר.

הדרך הטובה ביותר להסיר לולאת הארקה היא לבודד את שני מקורות האודיו זה מזה באמצעות טרנספורמר. טרנספורמר הוא בעצם גשר מגנטי. במילים אחרות, זרם נכנס לסליל הראשוני ועובר 'המרה' לשדה מגנטי. השדה המגנטי עובר לסליל המשני, שבו מופק האות. מכיוון שהכניסה והיציאה אינן מחוברות פיזית אלא מגנטית, כל רעש DC שעלול להוות בעיה מתבטל. הסיבה לכך היא שטרנספורמרים מעבירים זרם חילופין (AC) בלבד ולא זרם ישר (DC).

חשוב לציין שלא כל הטרנספורמרים נוצרים בצורה זהה. טרנספורמרים בעלי ביצועים גבוהים, כמו אלו שמיוצרים על ידי חברות כמו Jensen, משתמשים בחומרים כמו ליבה מניקל, חוטים דקיקים במיוחד, טכניקות ליפוף מדויקות וסוגים שונים של מיגון. מכשירים "פסיביים" אלו מעבירים את האות ללא יצירת שינויי פאזה, עיוות או תופעות לוואי.

ניהול נכון של ההתנגדות

גיטרות חשמליות הן כלים בעלי התנגדות גבוהה (hi-Z), כשבהשוואה למיקרופון מאוזן עם התנגדות של 200–600 אוהם, גיטרה עשויה להיות בטווח של 7,000–16,000 אוהם. מכיוון שמעגלים עם התנגדות גבוהה רגישים יותר לרעשים, מומלץ להשתמש בבאפר כדי לשדר את האות בהתנגדות נמוכה יותר לפני שהוא עובר בין מספר פדלים או בכבלים ארוכים. באפר הוא מגבר שלא מעלה את עוצמת האות, אלא רק משדר אותו בצורה יציבה יותר עם התנגדות מופחתת, מה שעוזר לצמצם רעשים.

שימוש בלולאות אפקטים

כשמחברים הכל ביחד, יש אפקטים כמו פאז ו-ווא-ווא שמגיבים ישירות עם פיקאפ הגיטרה. הכנסת באפר לפני אפקט ווא-ווא, לדוגמה, עלולה לשנות את הצליל. פתרון טוב יותר הוא להשתמש בפדל לולאת אפקטים כמו ה-BigShot EFX, שמאפשר להוציא את הפאז והווא מהמעגל כשהם לא בשימוש.

לאחר חיבור כל הפדלים בשרשרת, ניתן להעביר את האות הסופי למכשירים כמו BigShot ABY, Twin City או Switchbone. כל אחד מהמכשירים הללו מכיל שנאי בידוד שמונע לולאות הארקה.

מכשירים כמו ה-JD7 Injector כוללים באפרים נפרדים לכל יציאה ומשתמשים בשנאי ג'נסן, מה שמונע שינוי טונאלי משמעותי. בזכות גיטריסטים כמו קרלוס סנטנה, ג'ון פטרוצ'י וסטיב ואי, שמשתמשים בבאפרים של Radial, אפשר להיות בטוחים שצליל הגיטרה נשמר טבעי.

לסיכום

כדי להפחית רעשים בלתי רצויים בציוד גיטרה והקלטה, מומלץ להתחיל במקור האות – לשמור על איכות הגיטרה והשימוש בכבלים קואקסיאליים איכותיים. כדאי לחבר את כל הציוד לנקודת חשמל משותפת כדי למנוע לולאות הארקה. במקרים של בעיות הארקה, ניתן להשתמש בשנאים לבידוד האותות. באפרים גם מסייעים בשמירת האות לאורך כבלים ארוכים, תוך שמירה על התנגדות נמוכה למניעת רעש. בשימוש באפקטים ספציפיים, כמו וואה, כדאי להוציא אותם מהשרשרת כשהם לא בשימוש, ולהבטיח כך צליל נקי ומדויק.

חזרה לבלוג